OOG

Blik in de wereld achter de kunst

De humoristische persoonlijkheden van Jan de Graaf
JAN DE GRAAF / Oct 1st, 2017   


Beeldhouwer Jan de Graaf (1948) voorziet zijn strakke, bronzen creaties van een intrigerende cocktail: humoristische details, aangelengd met een vleugje vertedering. Een geliefd onderwerp zijn de enigszins wulpse dames, die zich in uiteenlopende poses aan de kijker presenteren, maar ook paarden zijn de protagonisten in menig beeld van deze buitengewoon originele meester van het bronzen gietsel.
 
De beelden zijn duidelijk herkenbaar als wat ze zijn, maar hebben daarnaast een gestileerde, haast abstracte vormgeving. Ze vallen niet zozeer op door het detail, maar winnen juist aan zeggingskracht door het weglaten van alle bronzen ‘franje’, die het verhaal dat het beeld vertelt alleen maar afbreuk zou doen. Ieder element komt daardoor volledig tot zijn recht, zoals de rode Bh van Anna, de Ukelele welke door de Sirene bespeeld wordt, of het fragiele vogeltje, dat in Free as a bird op de knie van zijn menselijke tegenpool balanceert.
 
Inspiratie dicht bij huis
Jan de Graaf studeerde in 1976 af aan de kunstacademie te Rotterdam. Hij ontwikkelde zich al snel tot een kunstenaar met een zeer herkenbare handtekening. Zijn inspiratie vindt Jan de Graaf voornamelijk in zijn directe omgeving: mensen die in gesprek zijn met elkaar, een groepje spelende kinderen op straat, of een man die zijn viervoeter uitlaat. De figuren zijn vaak op een gestileerde wijze opgebouwd en vormgegeven, waardoor het voor de kijker meteen duidelijk is, waarover het gaat. Woorden die bij het aanschouwen van een beeld van Jan de Graaf te binnen schieten zijn: gestileerd, eenvoudig, ingetogen, bevroren in de tijd. Ook de gezichten zijn minimaal vormgegeven, waardoor de beelden eerder een uitdrukking worden van een gevoel, een moment in de tijd.

Ondanks de ogenschijnlijke simpliciteit van de vormgeving, schuilt er een groot vakmanschap achter de manier waarop ieder beeld is opgebouwd. Klassieke, heldere lijnen gecombineerd met een perfecte afwerking zijn kenmerkend voor de beelden van Jan de Graaf. Doordat hij een simpele, strakke stijl combineert met duidelijke humoristische elementen, hebben zijn beelden daarnaast iets vertrouwds, herkenbaars. Daarmee onderscheidt Jan de Graaf zich van andere klassieke beeldhouwers. Zijn beelden laten misschien vooral een grappige indruk achter, maar Jan de Graaf ontpopt zich door zijn gevoel voor vorm en vakmanschap, keer op keer als een uiterst serieus te nemen beeldhouwer.


Schilderen op brons
Een ander opvallend element aan de beelden van Jan de Graaf, is dat hij de gladde bronzen oppervlakten soms beschildert. De beschildering stelt meestal een kledingstuk voor dat strak om het lijf zit: de jurk of het bikinibovenstukje van een vrouw, of het shirt van een kind. De manier waarop de beelden beschilderd zijn onderschrijft het humoristische aspect; een vleugje kleur maakt het allemaal nog luchtiger.
 
Jan de Graaf over zijn creaties: “Ik maak geen beelden waar je een boek met uitleg naast moet leggen”.  Naast lange, ‘platte’ vrouwenfiguren, die veelal op hoge hakken rond paraderen, verwerkt Jan de Graaf ook bolle, ronde vormen in zijn beelden. Sommige van zijn vrouwelijke schonen bezitten zelfs Rubens-achtige rondingen. Een ander thema binnen zijn werk als beeldhouwer is het klassieke onderwerp ‘Europa en de Stier’. De stier (symbool voor de oppergod Zeus) welke Europa op zijn brede rug naar Kreta ontvoert, is ook opgebouwd uit ronde vormen. 


 
Galerie Wildevuur heeft een ruime selectie aan beelden van Jan de Graaf in de collectie opgenomen. Meer over de beelden van Jan de Graaf is te vinden op zijn website.
 
 

OP DE HOOGTE BLIJVEN?