OOG

Blik in de wereld achter de kunst

Gerard van de Weerd: impressionistische eenvoud vol verbeeldingskracht
GERARD VAN DE WEERD / May 3rd, 2018   


Gerard van de Weerd (1952) schildert verstilde taferelen, waarin zuivere vlakken, eenvoud en een impressionistische schilderstijl de boventoon voeren. Wat echter allerminst afbreuk doet aan de sterke verhalende kracht van zijn schilderijen. Met behulp van licht, het samenspel van diepe, heldere kleuren en de driedimensionale kracht van royaal aangebrachte lagen olieverf afgewisseld met lege vlakken, weet van de Weerd een sfeer te creëren, die tegelijk intiem, spannend en dynamisch is. De kunstenaar schildert bij voorkeur in zijn eigen atelier in Hoogeveen, waar eerst een ruwe versie van het beoogde onderwerp wordt opgezet, waarna het schilderij vanuit zichzelf mag ontstaan. Realistische en vrij bedachte elementen worden tijdens het schilderproces in een harmonieuze compositie met elkaar verenigd.
 
Zoektocht naar intimiteit
Tijdens zijn jonge jaren bracht Gerard van de Weerd regelmatig een bezoek aan verschillende musea, waaronder het Rijksmuseum en het Singer Museum te Laren. Tijdens een van deze bezoeken liep hij tegen de werken aan van de Duitse expressionist George Hendrik Breitner. Van de Weerd was diep onder de indruk van de schilderstijl van Breitner, die dikke lagen verf gebruikte om zijn werken vorm te geven. Een tweede belangrijke inspiratiebron was de laat impressionistische schilder Edouard Vuillard. De schilderijen van Vuillard kenmerkten zich door realistische voorstellingen met een onverwacht perspectief, waardoor er een bijzondere sfeer ontstond. De zoektocht naar het intieme, vertrouwde ontpopte zich als een van de belangrijkste drijfveren voor van de Weerd.

Kleurrijke gelaagdheid
In de schilderijen van Gerard van de Weerd draait alles om een impressie van schoonheid, een bepaald gevoel en de juiste intonatie. Zijn taferelen worden soms voorzien van humoristische details, zoals geisha's op olifanten of een royaal uitzicht op de derrière van een van zijn modellen. Grove penseelstreken en dikke lagen verf geven structuur en diepte aan het werk. In eerste instantie schilderde van de Weerd in bescheidener kleurstellingen, maar gedurende de laatste jaren voeren ook fellere tinten, zoals felrood of koningsblauw, de boventoon. Ook zijn modellen lijken steeds minder gêne te voelen om op de voorgrond te treden. Maar het weglaten van details en het creëren van zuivere, rechtlijnige vlakken is tot op de dag van vandaag identiek gebleven. Krachtig en expressief, maar tegelijkertijd uiterst ingetogen en subtiel.
 
Exposities
De schilderijen van Gerard van de Weerd zijn te koop bij diverse gerenommeerde galerieën in Nederland. Daarnaast hangen de werken van deze hedendaagse impressionist in verschillende musea, zoals het Drents Museum en Museum van Lien Fijnaard. Naast zijn schilderijen publiceerde hij een indrukwekkend aantal (kunst)boeken, waaronder het boek ‘Van Dennenrode tot Hiemstrastate’, het landgoed waar zich tegenwoordig galerie Wildevuur bevindt. Een doorlopende expositie van de werken van Gerard van de Weerd ‘Een vermoeden van licht’, is het hele jaar door te zien in galerie Wildevuur.

 
Kijk eens op de eigen website van Gerard van de Weerd en voor een overzicht van de schilderijen van Gerard van de Weerd zie:

OP DE HOOGTE BLIJVEN?