• Teardrop I | model-mensen beeld in composiet van Victor Veber koopt u nu online! ✓Hoogste kwaliteit & service ✓Veilig betalen ✓Gratis verzending
  • Teardrop II | model-mensen beeld in composiet van Victor Veber koopt u nu online! ✓Hoogste kwaliteit & service ✓Veilig betalen ✓Gratis verzending
  • Resistance | model-mensen beeld in composiet van Victor Veber koopt u nu online! ✓Hoogste kwaliteit & service ✓Veilig betalen ✓Gratis verzending
  • Resistance S | model-mensen beeld in composiet van Victor Veber koopt u nu online! ✓Hoogste kwaliteit ✓Veilig betalen ✓Gratis verzending

Victor Veber

Intense beelden als een metafoor voor universele menselijke emoties.

Klassiek vakmanschap met een heel eigen en moderne beeldtaal. Chapeau!

INTENS GERAAKT

ONTDEK VICTOR VEBER

"Victor Veber, geboren in 1994 in Lyon, Frankrijk, is een beeldhouwer wiens werk op elegante wijze de kloof tussen klassieke tradities en hedendaags kunstenaarschap overbrugt. Met een sterke basis in literatuur, film en filosofie, vormt Vebers veelzijdige opleiding zijn artistieke visie, waardoor hij werken kan creëren die zowel historische als moderne thema's diep raken.

Na drie jaar zijn vaardigheden als steenhouwer en beeldhouwer te hebben aangescherpt aan de majestueuze kathedraal van Straatsburg, verdiepte Veber zich in de technieken van de oude meesters. Deze ervaring verfijnde niet alleen zijn beeldhouwkunst, maar verdiepte ook zijn waardering voor architectonisch kunstenaarschap. Zijn toewijding en talent werden al snel erkend; op slechts 23-jarige leeftijd won hij de prestigieuze Museum and Art Society Award in Straatsburg en werd hij uitgenodigd om zijn werk te presenteren op de Start European Art Fair.

Vebers lofbetuigingen bleven groeien toen hij de BMB International Sculpture Competition won, wat zijn status als een opmerkelijke figuur in de kunstwereld verstevigde. Zijn tentoonstellingen zijn te zien in verschillende prominente locaties, waaronder de Taylor Foundation in Parijs en de Opéra de Lyon, waar hij het publiek heeft betoverd met zijn suggestieve sculpturen.

In 2020, op zoek naar een vervolg op zijn artistieke opleiding, verhuisde Veber naar Florence, Italië, om te studeren aan de kunstacademie van Florence. Deze verhuizing markeerde een belangrijk hoofdstuk in zijn carrière, waardoor hij zich kon verdiepen in het rijke artistieke erfgoed van de stad. In 2022 zette hij een gedurfde stap door medeoprichter te worden van ""CORPO"", een beeldhouwstudio in Florence, waar hij momenteel een groot deel van zijn werk produceert. Deze studio fungeert als een creatieve hub en stimuleert samenwerking en innovatie tussen kunstenaars.

De recente tentoonstellingen van Victor Veber benadrukken zijn groeiende invloed binnen de kunstwereld en tonen zijn talent op prestigieuze locaties. In 2021 nam hij deel aan opmerkelijke evenementen zoals Figurativas in het MEAM in Barcelona, Spanje, en de tentoonstelling ""On Being"" van de Sculptor's Alliance in New York, VS, naast een expositie in The Holly Art Gallery in New York. Het jaar daarvoor exposeerde hij bij de Foundation Taylor in Parijs, Galerie Aida in Straatsburg en de Start' European Art Fair in Straatsburg, waar hij ook de prijs van het Museum and Art Society of Strasbourg ontving. Deze tentoonstellingen weerspiegelen Vebers dynamische aanwezigheid in de hedendaagse kunstscene en zijn toewijding aan zijn ontwikkeling als kunstenaar.

Vebers filosofie, ""Observeer de natuur om haar opnieuw uit te vinden"", vat zijn benadering van beeldhouwkunst samen. Hij gelooft dat talent kan worden ontwikkeld door hard werken, passie en toewijding. Zoals hij zelf zegt: ""Ik word echt geïnspireerd door de emoties die het lichaam kan overbrengen door middel van dans of lichamelijke expressie. Ik focus me altijd op een persoonlijke emotie die ik wil uiten en probeer te begrijpen hoe ik dit gevoel kan reproduceren met de pose die het karakter van mijn sculptuur zal aannemen.""

Zijn creatieve proces is nauwgezet en diepgeworteld in onderzoek. ""Het vergt veel onderzoek, dus ik begin altijd met het maken van kleine schetsen in klei. Zodra ik tevreden ben met de pose die ik heb gevonden en de emotie, begin ik na te denken over het maken ervan op grotere schaal."" Hij benadrukt het belang van planning: ""Dit vereist veel planning, omdat je een basis moet bouwen die bestand is tegen het idee dat je op kleine schaal had."" Meestal huurt hij een levend model in voor de grotere versie, wat zorgt voor precisie in anatomie en een realistische weergave van zijn eerste schetsen. ""Dit stelt me in staat om twee dingen te combineren waar ik van hou: de compositie met de kleinere sculptuur, en vervolgens meer ruimte om elke vorm te detailleren en te modelleren met de grotere sculptuur.""

Veber besteedt meerdere maanden aan het voltooien van een groot beeld, met aanzienlijke inspanning voor het gieten en vormen zodra de klei klaar is. ""Het kost meerdere maanden hard werken om een groot beeld te voltooien. En als het werk eenmaal in klei is gedaan, is er nog veel werk te doen om het beeld te gieten en een mal van het project te maken.""

Hij werkt het liefst met klei en beschrijft het als ""de beste manier om lang aan een beeld te werken en veel veranderingen aan te brengen om het beeld te krijgen dat je echt wilt hebben. Het is een heel vergevingsgezind materiaal om mee te werken en je kunt eindeloos variëren met wat je maakt."" Voor grotere beelden schakelt hij echter over op brons, omdat hij waardeert hoe het materiaal de aandacht van de kijker trekt: ""Ik denk dat brons op een heel specifieke manier de aandacht van de kijker trekt. Het reflecteert het licht heel elegant en vestigt de aandacht op het stuk.""

Veber gelooft dat materialen een cruciale rol spelen in hoe het publiek zijn sculpturen ervaart. ""De manier waarop het licht op het materiaal reflecteert, kan veel veranderen aan je werk. En je kunt hier zeker mee spelen om het in je voordeel te gebruiken."" Hij waarschuwt echter dat materialen ook uitdagingen kunnen opleveren: ""Soms kan het materiaal ook tegen je werken als je er niet voorzichtig mee omgaat. Brons kan bijvoorbeeld te glanzend zijn als het uit de gieterij komt, en het kan al je mooie modelleerwerk tenietdoen, omdat het te veel licht vangt en je het werk niet meer goed kunt zien."" Daarom benadrukt hij het belang van materiaalkennis: ""Ik denk dat het altijd heel belangrijk is om vooruit te denken en het materiaal dat je gebruikt te begrijpen, zodat je sculptuur tot zijn recht komt.""

Terwijl hij de wisselwerking tussen klassieke en hedendaagse vormen blijft verkennen, is Victor Veber klaar om een onuitwisbare stempel te drukken op de wereld van de beeldhouwkunst en toekomstige generaties kunstenaars te inspireren.

Bron: interview in JLINTERVIEWS door Joanna Longawa zie interview